20 mei - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van PietenArdaopreis - WaarBenJij.nu 20 mei - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van PietenArdaopreis - WaarBenJij.nu

20 mei

Door: Arda

21 Mei 2014 | Kroatië, Dubrovnik

Donderdag 15 mei,
Het is een vrije dag, even nergens naar toe, dus niet zoveel te vertellen, gezellig koffie gedronken met een aantal stellen, een beetje lezen en boulen zo zag de dag er uit. Tegen de klok van 18.45 uur komt de bus om heel de groep op te halen om ons naar het dorp Primosten te brengen om te gaan eten. Eerst een borreltje en daarna lekker eten, onder het eten een beetje buurten met elkaar.

Vrijdag 16 mei,
Vandaag staat om 08.00 uur de bus voor de camping klaar om de groep voor een excursie naar de plaatsen Split en Trogir te brengen, na anderhalf uur komen we in Split aan, eerst een bezoek gebracht aan een kunst galerie, onze Nederlands sprekende gids bracht ons daarna naar een plek, waar we na de koffie, ons moesten verzamelen. Eerst maar eens naar het terras, om half elf begon de stadstour, we lopen richting het oude paleis en krijgen een stukje Historie te horen. Om 12.00 uur komt de Grote Romeinse Heerser van de oude stad zijn hulde van het publiek ophalen, door groot vertoon van zijn soldaten, die Hem en zijn dame met trom geroffel aandienen. Het was nogal een arrogant mannetje (de echte heerser uiteraard) hij kreeg niet zo heel veel aandacht van het gewone volk (publiek dus). Het was tijd om te gaan lunchen, met een aantal was er al snel een zonnig terras gevonden. De prijzen zijn hier zo laag, onze euro is hier meer waard dan thuis. Vaker een terrasje pikken dan maar (ons vakantiegeld moet toch op zijn voor we thuis komen) grapje. Nadat we nog even de kleine winkeltjes hadden bezocht, was het tijd om naar de bus te gaan die ons naar Trogir zou brengen. Die stad viel een beetje tegen, heel klein en niet echt schoon ook was het niet zo fijn dat je steeds werd aangeklampt om kleedje e.d. te kopen. Om 18.00 waren we weer op de camping, na te zijn opgefrist lekker naar het restaurant ( ik vergeet straks nog hoe je moet koken).

Zaterdag 17 mei,
Vandaag zijn Piet en ik naar de Krka watervallen geweest, in 1 woord geweldig mooi, veel mooier dan die in Plitvice Jezera. We hebben er veel foto’s van gemaakt en heerlijk gewandeld. Aan een kabbelend meertje heerlijk gegeten. Daarna met de bus terug naar de parkeer plaats en hup de auto in op weg naar Sibenik voor wat boodschappen. Morgen hebben we weer een reisdag.

Zondag 18 mei,
Vandaag gaan we naar de meest zuidelijk gelegen camping van de reis, onder een strak blauwe hemel gaan we op pad, naar de camping in Ston. De reis die loopt voorspoedig totdat er ineens wegwerkzaamheden zijn, bij vele overgangen van het oud asfalt naar het nieuwe asfalt zit er zonder waarschuwing een stuk van 10 meter gebroken puin tussen met diepe gaten. Oeps voorzichtig anders staan we straks met stukken. Het is voor jullie (de lezers wat saai misschien) maar de route is weer prachtig zo langs de kust. Bij aankomst op de camping, stond een ieder na een half uurtje weer heerlijk voor zijn/haar caravan in het zonnetje met een biertje/wijntje. Om half vijf verzamelen om een spelletje Molka te spelen. Echt zo leuk allemaal, we hebben zoveel plezier met elkaar. En zo zijn we ook nog een beetje sportief bezig. En maar weer eens naar het restaurant ( op elke camping s er wel eentje, erg he).

Maandag 19 mei,
Vandaag een rustdag, even lekker niets doen dan alleen maar zonnen, lezen, buurten en borrelen. Om 17.30 uur komen de bbq’s tevoorschijn, wijntje, pilsje, vlees en bakken maar heerlijk zo met zijn alle. Ries en Nelly zorgen voor een toetje in de vorm van ijs en Ella en Joke zorgen voor de koffie en thee. Daarna gaat iedereen weer naar zijn en haar caravan. Enkele gaan naar de douch en weer andere gaan boulen, op tijd naar bed wat morgen staat om 08.00 uur de bus klaar om ons voor een excursie naar Dubrovnik te brengen.

Dinsdag 20 mei,
Vandaag voor een excursie naar Dubrovnik geweest, we hadden weer een Nederlands sprekende gids. Die ons veel kon vertellen over de stad. Ze hebben daar de nodige oorlogen moeten doorstaan, vanaf de Romeinse tijd tot de laatste oorlog in 1991. Volgens haar gingen al die oorlogen om macht en geld. We hoorden ook dat er in deze periode tussen de 5 en 10 duizend bezoekers per dag komen oplopend in het hoogseizoen van 10 naar 15 duizend per dag. Ongelofelijk zoveel mensen als er hier vandaag waren. Dubrovnik is een erg mooie oude stad, wij vonden het mooier dan Split, er waren gezellige kleine straatjes met terrasjes en een prachtige kerk centraal op het plein. Tijdens het bezichtigen van de kerk was er een dienst, een volle kerk met mensen die nog vol overtuiging mee deden tijdens zang en de preek. Na de lunch zijn we weer verder gegaan met de stadstour. Om 15.00 zijn we klaar met lopen, eindelijk tijd voor een ijsje, want die hebben ze hier in ontzettend veel smaken en ze kosten bijna niets een flinke ijs hoorn voor 18 Kuna is 1,26 euro. Om half vijf hup, de bus in en weer op weg naar de camping waar we om kwart voor zes weer aankomen.

• 21 Mei 2014 - 07:02

Jolanda:

Wat een leuke verslagen over jullie reis. Gelukkig niet teveel met de water overlast te maken gehad.

• 21 Mei 2014 - 07:22

Tineke:

Jeetjemina... wat hebben jullie het druk met terrasjes en borreltjes!!! En dan nog niet gesproken over de etentjes.... mmm!! Straks nog grotere kleren gaan kopen ;) !!
    Fijn om te lezen dat het zo goed gaat! Leuk hoor!! Hier gaat ook alles zn gangetje! Warm en zonnig weer! Vannacht heeft het even flink ge-onweerd dus alles is weer opgefrist! Vanaf morgen ff een paar dagen wat minder weer maar ok voor volgende week houden ze hier weer mooie temperaturen! Met de meisjes gaat het heel goed... stelltje boeven zijn het hoor! Grrrr... Ninte luistert vooral niet en Diede zit ook vol met streken! Ook weer wel heel leuk natuurlijk!
    We kijken weer uit naar jullie volgende verslag van terrasjes, borreltjes en eten! GENIET!
    Dikke kus uit Brakel XXX

• 21 Mei 2014 - 20:13

J.w.ligtvoet.1@kpnmail.nl :

Hallo Piet en Arda
    Ik kom net uit het rozenhoedje,dus hier wordt ook nog gebeden
    Gister zijn we met de fietsclub naar Meerseldreef geweest, Oosteind en Dongen van de KVO hadden het verzorgd we vierden de dienst in de tuin het was heerlijk weer
    bij jullie is alles goed geen bijzonder heden .We lezen dat het met jullie ook goed gaat groetjes van ons

• 21 Mei 2014 - 20:38

Mieke:

Wow.... wat een heerlijke verslag weer om te lezen! Jullie genieten echt heel erg, dat spat er vanaf... Super!!! En dat moeten jullie ook blijven doen hoor... Nog maar een paar dagen en dan zit de rondreis er al weer bijna op! Hier gaat alles goed, maar dat heb je in mijn mailtje aan Arda wel kunnen lezen... Geniet, geniet, geniet... Dikke xx Mieke en Jan

• 21 Mei 2014 - 20:59

Francine Timmermans:

Hoi Piet en Arda,
    Ik zie wel dat jullie volgens mij de reis van je leven hebben!!! Geweldig dat jullie dit nu doen en dat je zoveel onderneemt!! Lijkt me wel apart om met zo'n hele groep erop uit te trekken. Geniet er in ieder geval nog maar van en hopelijk ook mooi weer.
    Groetjes vanuit Oosteind; Kees en Francine Timmermans

• 24 Mei 2014 - 13:32

Ton En Toos:

Dag Arda en Piet, heerlijk om jullie belevenissen te lezen. En vooral dat jullie het goed naar jullie zin hebben samen met het hele gezelschap. Jullie zijn dus nu op het verste punt aangeland. Dubrovnik was natuurlijk een must en schitterend om te zien zoals jullie dat beschrijven. Wij zijn benieuwd of jullie ook een excursie maken naar Mostar in Bosnië. Wij vonden het de moeite waard om gezien te hebben. Wel erg toeristisch maar toch. We stonden er twee jaar geleden vlakbij op een camping. Deze week zijn wij twee dagen in Drente geweest. Ook Nederland is mooi, maar kan niet tippen aan jullie reis zoals jullie dat beleven. Ons vakantiekarretje hebben we vanmorgen uit de mottenballen gehaald. We gaan het klaarmaken voor onze reis. Eerst volgen we jullie nog. We zijn weer benieuwd naar jullie volgende belevenissen. Geniet ervan. Groetjes van ons.

• 26 Mei 2014 - 15:45

Jeanne Groeneveld:

Lieve vakantievierders, Met veel plezier jullie verslag gelezen. Jullie genieten met volle teugen begrijp ik. Heel jammer dat er zo weinig te eten en te drinken is. Zal inderdaad tegenvallen als jullie na de rondreis weer zelf moeten zorgen. Ook wel leuk toch?
    Wij hebben vanmiddag een plaats besproken op een camping in Oisterwijk. We vertrekken 10 juni .Een beetje dichtbij omdat Dirk toch een aantal malen naar het ziekenhuis moet.
    Lieve mensen geniet van alles.
    Lieve groet Dirk en Jeanne.